FOOD

Evelien Swiers
Jacqueline, Boechout

Evelien Swiers is de jonge chef van het sfeervolle restaurant Jacqueline, genoemd naar Eveliens grootmoeder, aan het kerkplein in Boechout . Evelien werkt vaak met lokale producten en biologische groenten, fruit en kruiden.  Dat zorgt voor mooie, heldere en verrassende gerechten. Haar vriend is sommelier Raf Rombouts. Dat is een culinaire match made in heaven.

 

Patrick Verheire
Marcel, Antwerpen

Patrick Verheire studeerde aan de gerenommeerde hotelschool Ter Duinen, hoofdleverancier van sterrenchefs. De chef stond meer aan het fornuis bij Comme Chez Soi, La Maison du Cygne, De Pastorale en Brasserie Dock’s. Bij Marcel op het Eilandje zorgt Patrick Verheire samen met de gepassioneerde sommelier Serge Verboven voor een heerlijke culinaire ervaring.

 

Nicolas Decloedt
Humus x Hortense, Elsene  

Humus x Hortense  is een inspirerende plek vlakbij het centrum van Brussel, waar je kan genieten van een uniek diner in een prachtig kader. Het project wordt gerund door sommeliere Caroline Baerten chef Nicolas Decloedt. Humus x Hortense  duikt steevast op in de lijstjes met beste vegetarische en veganistische restaurants ter wereld. De chef werkt met lokale producenten en teelt in de eigen stadstuin.

 

Wannes Sabbe
La Rosa, Edegem

Restaurant La Rosa is een begrip in de Antwerpse zuidrand. Chef Wannes Sabbe serveert er samen met Dieter Meyer eigentijdse en originele interpretaties van klassieke gerechten. Wannes leerde het metier in het Rhizo, de gerenommeerde Kortrijkse hotelschool. 

 

Thijs Vervloet
Colette, Westerlo 

De 28-jarige Thijs Vervloet van Colette in Westerlo behaalde eind 2016 zijn eerste Michelinster. Restaurant Colette is genoemd naar zijn oma, die jarenlang kokkin was. Thijs ging onder meer in de leer bij Johan Segers van ’t Fornuis en de uitmuntende Parijse sterrenchef Joel Robuchon. Colette serveert een klassieke maar bijzonder verfijnde Frans-Belgische keuken.

 

Filip Slangen 
Tafeltje Rond, Beveren

Bij Tafeltje Rond serveert chef Filip Slangen verrassende klassiekers uit de Franse en Belgische brasseriekeuken. Een voormalige dokterswoning werd omgebouwd tot een elegant en sfeervol restaurant, geïnspireerd op een Parijse bistro. De chef werkte in het verleden onder meer als souschef in ‘t Fornuis van Johan Segers. 

 
Huibrecht Berends 
Bùn, Antwerpen

Huibrecht Berends is een enthousiaste chef met een zeker rock-’n-roll gehalte. Met veel smaak en fraîcheur bereidt hij de lekkerste gerechten uit de Vietnamese streetfood-scène. Hij houdt ervan om bepaalde klassieke Aziatische ingrediënten te vervangen en aan te passen aan onze Europese eetcultuur . 

 

Frederic Chabbert
Dôme, Antwerpen

Frederic Chabbert is geboren in Frankrijk. Als chef reisde hij de wereld rond en werkte hij in verschillende Michelin-sterrenrestaurants zoals Le Louis XIV van Alain Ducasse in Monaco en The Dining Room in San-Francisco.  Met restaurant Petrus in Hong Kong behaalde hij in 2010 zelf twee Michelin-sterren. 

 

Sander Goossens
Domestic, Antwerpen 

Sander Goossens is chef patisserie bij Domestic in Antwerpen. Sander leerde de stiel onder meer bij Espai Sucre en Pierre Gagnaire. In zijn prachtige patisserie kiest hij voor zuivere en soms contrasterende smaken en gebruikt hij invloeden van mixologen.

 

Tom Van Loock 
Pure C – Air Republic - Strandhotel

Na zijn opleiding aan PIVA, deed Tom Van Loock ervaring op in de beste patisserie zaken van België (Del Rey, Marcolini,…) Daarna vertrok hij naar Brugge en werkte hij jarenlang in de Karmeliet. Momenteel werkt hij in Cadzand en staat hij in voor de patisserie van de verschillende concepten van Sergio Herman.  

 
Sebastian Sandor 
Heritage, Gent

Deze Duitse chef met Hongaarse roots werkte in verschillende topzaken in Duitsland, Oostenrijk en Japan alvorens executive chef te worden in de Pastorale. Vorig jaar opende hij zijn eigen restaurant in Gent waar hij de bezoekers verwent met een keuken volledig gebaseerd op groenten en vis  

 

Luc Godon & Mark Greveling
North Sea Chefs

Deze collega’s en vrienden zijn reeds jarenlang leerkrachten aan PIVA waar ze de leerlingen opleiden tot de chefs van morgen. Luc en Mark maken ook deel uit van het onderzoeksteam van de NorthSeaChefs 

 

 

MUSIC

SPINVIS (BAND)

In 2017 overtrof Spinvis, de band rond de Nederlander Erik De Jong, zijn eerder werk en loste Trein Vuur Dageraard op de wereld met parels als Hallo, maandag, Stefan en Lisette & Artis. Een niet te onderschatten tour de force met klassiekers als Smalfilm, Kom Terug, Oostende en Bagagedrager ( niet te verwarren met het lied van zijn iets minder poëtische landgenoot) op het oeuvre. Songs die een plek wisten te veroveren in het collectief geheugen van de Lage Landen.

 

Op Konfijt sluit Spinvis zijn TREIN VUUR DAGERAAD tour met volledige band af op Belgische bodem. Voorlopig de laatste kans om Spinvis in XL versie aan de slag te zien. Do we need to say more?  

 

Spinvis wordt live begeleid door Saartje Van Camp (cello, toetsen), Marcel van As (drums, samples, bas), Lucas Oldeman (toetsen, gitaar), Diede Oosterveen (piano, bas, gitaar) en Merel Junge (viool, eufonium en trombone)..


 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
AND THEY SPOKE IN ANTHEMS

5 jaar na het unaniem bejubelde ‘June’ (De Standaard: ‘De beste Belgische plaat van het moment’ **** / 4 singles op Radio 1) heeft And They Spoke in Anthems eindelijk een opvolger klaar: ‘Money Time’. De wereld waarover hij zijn licht laat schijnen, verandert nu eenmaal sneller dan dat frontman Arne Leurentop kan schrijven. En wat hij schrijft komt ongeveer hierop neer: de wereld is om zeep, maar laat ons allemaal doen alsof er nog hoop is.  In de editie 2015 kon je Arne solo aan het werk zien nu krijgt hij gezelscahp van Maarten Flamand (The Antler King / Elefant) op snaren en pedalen en Jan Dhaene (Ansatz der Machine) op drums en toetsen.

 

**** “Kleine grote plaat, die blijft hangen”  De Standaard

**** “Money Time is onderhuidse prikkeling. Het album is artistiek integer, maar ook sluw en verleidelijk...”  Dansende Beren

**** “ ...een blinkende en perfect gepolijste diamant” Indiestyle

“Een prachtig album om het jaar mee te beginnen!” Mpodia

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BYRNING DOWN THE HOUSE
We are not the Talking Heads

Hoe lang moet een mens in godsnaam wachten op een renie van de Talking Heads? Opperhoofd David Byrne ziet het vooralsnog niet zitten en dus is het tijd voor plan B. Enter een verzameling muzikanten met de legendarische concertfilm ‘Stop making sense’ op het netvlies gebrand. Losjes vertrekkend vanuit die mijlpaal uit de rockgeschiedenis worden de Talking Heads eigenhandig nieuw leven ingeblazen.

Tom Hannes oogstte eerder al heel wat lof voor de manier waarop hij David Bowie en Lou Reed hulde bewees in respectievelijk ‘Major Tom’ en ‘We Love Lou’. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MAURO PAWLOWSKI & FLORIS DE RYCKER
ORDO AD CHAO

Mauro Pawlowski en de Boechoutse luitspeler Floris De Rycker kruisen de degens in Ordo Ad Chao. Ieders met een eigen taal en instrumentarium tasten Mauro en Floris de grenzen af tussen renaissance polyfonie en experimentele rock. Snaren - levensdoel en decennia-oude passie van beide heren - staan daarbij centraal. Met een gedeelde liefde voor klank, contrapunt, field recordings en zwarte metal uit het noorden loopt deze eigenzinnige trip toch nog kameraadschappelijk af. 

Mauro en Floris kwamen elkaar eerder tegen bij Muntagna Nera - het Italiaans-Limburgse mijnwerkersproject van graindelavoix - en tijdens een Saint-Amour-tournee doorheen de Lage Landen. Speciaal voor Konfijt laten beide heren hun liefde voor goede nummers maar ook voor chaos de vrije teugel. 

 

 
PASCAL DEWEZE

Na een lange carrière als drijvende kracht achter Metal Molly, Broken Glass Heroes, Sukilove, Mitsoobishy Jacson en Chitlin’ Fooks en als muzikant bij talloze bands als Gruppo di Pawlowski, Black Cassette en Novastar doet hij het nu onder eigen naam. In mei 2017 bracht hij bijgestaan door een uitgebreide band zijn eerste album uit onder eigen naam: ‘Cult Of Yes’. Op Konfijt verwelkomen we hem met een nieuw trio waarin hij wordt bijgestaan door oa Aarich Jespers (Zita Zwoon Group,The Colourist). Verwacht je aan materiaal van Sukilove, Cult of Yes, maar ook nieuw werk!

 
THE ANTLER KING

The Antler King is  de Belgische indie pop/rock band van Maarten Flamand en Esther Lybeert. Hun muziek is dreigend maar ook catchy met een psychedelisch kantje, Ongepolijst: nu weer donker dan weer vrolijk, soms ingetogen dan weer stevig, Intrigerend en filmisch.

 

Marc Coenen in Humo over album Ten for a Bird:

Ten for a Bird is een mooi, mijmerend, herfstig, meezingbaar, melancholiek, ontroerend, fijn plaatje. Alsook soms bijtend, dissonant en kierewiet. Zoals de door de spooky gitaren van Link Wray ft. The Cramps geïnspireerde instant classic ‘Orange Monkey’. Meer sferen dan er manen rond Jupiter cirkelen, maar vooral altijd goeie songs. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Joost Van Hyfte

275 gr. gulle lach

150 gr. vette knipoog

150 gr. gastronomisch observatievermogen

50 gr. culinaire kennis

15 gr. gekke bekken

15 gr. sfeer en gezelligheid

Een snuifje sarcasme

 

De immer enthousiaste humorist Joost Van Hyfte heeft z’n eigen genre op de kaart gezet: culinaire comedy. Joost Van Hyfte serveert je comedy waarbij het water je in de mond zal lopen . Het horeca verleden van Joost Van Hyfte blijft een onuitputtelijke bron van humor. Geen andere komedian is maw meer op zijn plek op Konfijt.

Hot LiBBS

Boechouts vinyl-dj-duo Hot LiBBs, plaatjesdraaiers met voorliefde voor singeltjes ofte 45-toerenplaatjes. Doorgraven het collectief geheugen van muziekjes en gaan zelf al eens uit hun bol. From disco to frisco and from Brubeck to Rita Deneve, dansbare idioterie and many more - Hot LiBBs.

SCHELLEKENS ‘From Scratch Series’

In de lijn van de geschiedenis waarin mensen vereeuwigd werden in een geschilderd portret, creëert Boechouts beeldend kunstenaar Schellekens met zijn ‘From Scratch Series’ een hedendaagse kunstvariant: zo maakte hij speciaal voor Konfijt een serie portretten van zes topchefs die op het festival aantreden. Elk portret gaat schuil onder een zeefdruklaag van krasinkt.

Vanuit zijn ‘art for all’ filosofie zoekt Schellekens met zijn werk vaak de aanwezigheid van het publiek zelf op, in plaats van omgekeerd. Schellekens onderzoekt vaak de grenzen tussen kunst(enaar) en publiek en doet deze vervagen door werk te maken dat enkel zichtbaar of tastbaar wordt na interventie van het publiek.

Als toeschouwer wordt u dan ook uitgenodigd om het werk te manipuleren en alzo te ontdekken wat er zich onder de afkrablaag bevindt. Deze reeks heeft een hoog ‘please do touch’-gehalte, waarmee Schellekens een deel van zijn scheppingsmacht naar de toeschouwer verlegt. 

www.dirkschellekens.com